Page 96 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 96

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego”, Szczecin 16 kwietnia 2015 r.

czyna się w momencie zgłoszenia reklamacji przez konsumenta i sprowadza się do przedstawienia
jego stanowiska w danej sprawie oraz odpowiedzi na nie przez przedsiębiorcę telekomunikacyjne-
go21. Drogę postępowania reklamacyjnego uważa się za wyczerpaną jeżeli reklamacja nie została
uwzględniona lub dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie zapłacił docho-
dzonej należności w terminie 30 dni od dnia, w którym ją uwzględniono (art. 107 ust. 2 p.t.). Warto
przy tym zwrócić uwagę na pewną rozbieżność w zakresie zastosowania omawianych tu przepisów
p.t. W art. 109 ust. 1 p.t. jest bowiem mowa o sporze cywilnoprawnym pomiędzy konsumentem
a dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. W art. 106 ust. 1 p.t. jest zaś mowa
o reklamacji usługi telekomunikacyjnej, a więc ustawodawca używa tu pojęcia węższego niż spór
cywilnoprawny. Wydaje się zatem, że możliwość złożenia reklamacji w dużym stopniu zależy od
interpretacji pojęcia usługi telekomunikacyjnej, która jak się podkreśla w literaturze prawniczej,
nie jest zadaniem łatwym22. Pewną wytyczną zawiera jednak treść art. 107 ust. 1 p.t., w którym
ustawodawca wskazuje, że warunek wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego należy wy-
pełnić przy dochodzeniu w postępowaniu mediacyjnym roszczeń określonych w ustawie. Warunek
ten należy więc wypełnić np. w razie dochodzenia przez konsumenta roszczeń z tytułu: a) niedo-
trzymania z winy przedsiębiorcy wyznaczonego terminu zawarcia umowy o świadczenie usługi
powszechnej lub usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szeroko-
pasmowego dostępu do Internetu; b) niedotrzymania z winy dostawcy usług określonego w umo-
wie o świadczenie usług telekomunikacyjnych terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług; c)
niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej; czy d) nieprawidłowego
obliczenia należności z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej. Co do pozostałych spraw,
nieobjętych zakresem pojęcia usługi telekomunikacyjnej, należy podzielić tezę S. Piątka, że kon-
sument nie musi tu spełniać warunku wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego23.

   W świetle powyższych rozważań wątpliwości budzi wszakże brzmienie wzoru wniosku o wszczę-
cie postępowania mediacyjnego, który stanowi załącznik nr 1 do proced.med.24. Otóż we wzorze
tym zawarto następujące sformułowanie: „Oświadczam, iż wyczerpałam/łem drogę postępowania
reklamacyjnego u dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych”. Jego brzmienie
prowadzi do wniosku, że wszczęcie postępowania mediacyjnego Prezes UKE zawsze uzależnia od
wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego, co nie wydaje się słusznym rozwiązaniem. Taka
praktyka Prezesa UKE czyni dość istotnym pytanie jak ów organ powinien postąpić w razie, gdy
pomimo niepełnienia warunku wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego konsument składa
wniosek o wszczęcie postępowania mediacyjnego. W doktrynie można spotkać opinię, że wówczas
należy zastosować w drodze analogii art. 109 ust. 5 p.t., czyli Prezes UKE powinien odstąpić od po-
stępowania mediacyjnego25. Wyrażane są też opinie, że skutkiem złożenia omawianego tu wniosku
z pominięciem postępowania reklamacyjnego powinno być przekazanie sprawy przez Prezesa UKE
właściwej jednostce dostawcy usług26. Analiza proced.med. prowadzi jednak do zgoła odmiennych
wniosków. Wniosek, o którym tu mowa należy uznać za niespełniający warunków formalnych i we-
zwać konsumenta do jego uzupełnienia w określonym terminie, a w razie jego bezczynności sprawę
pozostawić bez rozpoznania (pkt 5).

   Mediacja może być prowadzona przez stały ośrodek mediacyjny albo przez mediatora wyzna-
czonego dla pojedynczej sprawy. W literaturze podkreśla się, że mediator powinien być osobą
bezstronną, która nie narzuca stronom określonego rozstrzygnięcia, a jedynie umożliwia im poro-

  21 K. Kawałek, M. Rogalski, Prawo, s. 653.
  22 S. Piątek, Prawo, s. 36-37.
  23 S. Piątek, Prawo, s. 2.
  24 Procedura UKE: Prowadzenie postępowań mediacyjnych, o których mowa w art. 109 Prawa telekomunikacyjne-
go i w art. 95 Prawa pocztowego, 02.04.2014 r., udostępniona przez Prezesa UKE w dniu 22 lipca 2015 r. na wniosek
autorki (dalej: proced.med.).
  25 K. Kawałek, M. Rogalski, Prawo, s. 657.
  26 A. M. Arkuszewska, Mediacja z operatorem pocztowym i dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
ADR. Arbitraż i Mediacja Nr 1/2012, s. 13-14.

                                                                                96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101