Page 98 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 98

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego”, Szczecin 16 kwietnia 2015 r.

organ administracji35. Odmienną opinię w tej kwestii prezentuje A. Krasuski, który twierdzi, że
w trakcie postępowania mediacyjnego Prezes UKE działa na podstawie przepisów proceduralnych
k.p.a.36. Tezę tę można uznać za słuszną w świetle brzmienia art. 206 ust. 1 p.t., który stanowi, że
postępowanie przed Prezesem UKE toczy się według przepisów k.p.a. ze zmianami wynikającymi
z przepisów p.t. oraz ust.wsp.37. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że przepisy k.p.a. dotyczą-
ce ugody administracyjnej38 mają zastosowanie, gdy jest ona zawierana „(…) między stronami
postępowania administracyjnego w toku postępowania przed organem administracji publicznej,
przed którym toczy się postępowanie”39. W przypadku zaś postępowanie mediacyjnego przed
Prezesem UKE nie toczy się postępowanie administracyjne w ramach, którego można zawrzeć
ugodę. Toczy się natomiast szczególne postępowanie, uregulowane w p.t, którego celem jest prze-
prowadzenie mediacji (pośredniczenie w rozwiązaniu sporu) pomiędzy konsumentem a dostawcą
usług telekomunikacyjnych. Stąd zastosowanie mogą tu znaleźć wyłącznie przepisy p.t. Warto
przytoczyć w tym miejscu opinię K. Flagi-Gieruszyńskiej, która twierdzi, że mediacja odnosząca
się do sporów cywilnoprawnych „(…) nie powinna być osadzona w reżimie prawa administra-
cyjnego, zwłaszcza, że mediator wręcz nie powinien odnosić się do stron w sposób wynikający
z posiadanego władztwa publicznego. Co więcej, powinien dość swobodnie kształtować przebieg
postępowania, aby maksymalizować prawdopodobieństwo uzyskania ugody między stronami spo-
ru. (…) Nie sposób tego postępowania, jeżeli chce się uzyskać efekt, zamknąć w sztywne ramy
rozwiązań proceduralnych (…)”40. Przytoczonemu stanowisku nie sposób odmówić słuszności,
ale z drugiej strony brak precyzyjnych wskazówek ustawodawcy w tym względzie powoduje, że
pojawiają się wątpliwości dotyczące formy czynności podejmowanych przez ten organ, a także
ich skutków prawnych. Nie wiadomo np. w jakiej formie może on wyznaczyć stronom termin do za-
warcia ugody czy ograniczyć im wgląd do materiałów dowodowych ze względu na obawę ujawnie-
nia tajemnic przedsiębiorstwa. W pewnym zakresie zapewnieniu przejrzystości postępowania przed
Prezesem UKE mają służyć informacje dotyczące zasad jego prowadzenia zamieszczone na stronie
Centrum Informacji Konsumenckiej UKE. Prowadząc to postępowanie Prezes UKE kieruje się też
proced.med. – swoją wewnętrzną procedurą, której celem jest, jak wskazuje ów organ, zapewnienie
jednolitości i powtarzalności działań podczas prowadzenia postępowania mediacyjnego (pkt 1).

   Postępowanie mediacyjne przed Prezesem UKE jest prowadzone wyłącznie w formie korespon-
dencyjnej, co według I. Szymczak jest rezultatem kierowania się przez ten organ wymogami dyrek-
tywy 2002/22/WE dotyczącymi szybkości i niskich kosztów41 postępowania42. Wszczyna je wnio-
sek złożony przez konsumenta, który, w formie listownej, należy przesłać na adres delegatury UKE
właściwej ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. W razie gdy taki wniosek wpłynął do
delegatury, która nie jest właściwa miejscowo do jego rozparzenia, jest on przekazywany do właści-
wej delegatury (pkt 5 proced.med.).

   Ze względu na to, że postępowanie mediacyjne przed Prezesem UKE toczy się korespondencyj-
nie istotne jest, aby konsument dokładnie określił we wniosku swoje roszczenie a także załączył
dokumenty służące potwierdzeniu jego argumentów. Do wniosku należy też dołączyć oświadcze-
nie o zgodzie na rozstrzygnięcie sporu w drodze postępowania mediacyjnego, satysfakcjonującą
dla konsumenta propozycję rozstrzygnięcia sporu oraz oświadczenie o wyczerpaniu drogi postę-
powania reklamacyjnego wraz z kopią odpowiedzi operatora udzieloną na reklamację. Wprawdzie

  35 I. Szymczak, Rozstrzyganie, s. 308; K. Flaga-Gieruszyńska, Pozasądowe, s. 308.
  36 A. Krasuski, Prawo, s. 432.
  37 Ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju sieci i usług telekomunikacyjnych, tekst jedn. Dz.U. 2015 nr 0
poz. 880 (dalej: ust.wsp.).
  38 Art. 13 i art. 114-122 k.p.a.
  39 M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009, s. 81.
  40 K. Flaga-Gieruszyńska, Pozasądowe, s. 308.
  41 Postępowanie mediacyjne przed Prezesem UKE jest bezpłatne, ponieważ wniosek o wszczęcie postępowania nie
podlega opłacie skarbowej.
  42 I. Szymczak, Rozstrzyganie, s. 308.

                                                                                98
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102