Page 95 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 95
Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego”, Szczecin 16 kwietnia 2015 r.
w ujęciu formalnym, niezależnie od tego czy wynika ze stosunku cywilnoprawnego jeżeli podlega
rozpoznaniu przez sąd powszechny stosownie do przepisów k.p.c.16.
Mając na uwadze przytoczoną wyżej definicję sprawy cywilnej należy wskazać, że nie wszystkie
spory pomiędzy konsumentem a dostawcą usługi telekomunikacyjnej będzie można uznać za spór
cywilnoprawny. Taki charakter będzie miała jednak większość takich sporów. Do tych ostatnich
bez wątpienia należy zaliczyć np. spór dotyczący nieprawidłowego obliczenia należności z tytułu
świadczenia usługi telekomunikacyjnej czy też niewykonania albo nienależytego wykonania takiej
usługi. Warto przy tym podkreślić, że w art. 109 ust. 1 p.t. jest mowa wyłącznie o sporze cywilno-
prawnym pomiędzy wskazanymi wyżej podmiotami. Ustawodawca nie precyzuje, czego taki spór
powinien dotyczyć, aby można do niego zastosować przepisy o postępowaniu mediacyjnym przed
Prezesem UKE. Nie ulega więc wątpliwości, że nie można tu stosować ograniczenia do sporów
wynikających z umów telekomunikacyjnych, tym bardziej w świetle przytoczonej wyżej defi-
nicji konsumenta, z której wynika, że jest nim również podmiot, który nie jest związany umową
z dostawcą usług.
Szerokie zakreślenie przedmiotowe sporów, które mogą być zakończone polubownie w drodze
postępowania mediacyjnego przed Prezesem UKE jest zabiegiem dość zastanawiającym chociażby
w świetle brzemienia art. 110 ust. 3 p.t., gdzie sprecyzowano jakie spory podlegają rozstrzygnię-
ciu przez sądy polubowne17. Takie rozwiązanie czyni regulację postępowania mediacyjnego przed
Prezesem UKE dość elastyczną, co ma swoje dobre, ale i złe strony. Pozwala bowiem na podjęcie
próby polubownego załatwienia sprawy w razie wystąpienia sporów dotyczących różnych kwestii,
ale może też prowadzić do niepewności prawa i uzależniać możliwość wszczęcia postępowania me-
diacyjnego od interpretacji sporu cywilnoprawnego przez Prezesa UKE. W doktrynie wskazuje się
na przykład na wątpliwości czy postępowanie to obejmuje także spory wynikłe z umowy sprzedaży
telekomunikacyjnego urządzenia końcowego18.
Postępowanie mediacyjne może zostać wszczęte na wniosek konsumenta. Może je też wszcząć
z urzędu Prezes UKE, ale tylko wówczas, gdy wymaga tego ochrona interesu konsumenta (art.
109 ust. 2 p.t.). Oczywistym jest wszakże, że w przypadku wszczęcia postępowania mediacyjne-
go przez Prezesa UKE musi on uzyskać zgodę obu stron sporu, a więc zarówno konsumenta jak
i przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, na jego kontynuowanie. I. Szymczak krytykuje pozbawie-
nie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego uprawnienia do złożenia wniosku o wszczęcie postępo-
wania mediacyjnego. Według niej przyznanie przedsiębiorcom takiego uprawnienia mogłoby
sprzyjać szybszemu rozwiązywaniu konfliktów19. Taka teza jest zasadna jedynie częściowo, po-
nieważ postępowanie mediacyjne, obok swoich oczywistych zalet, może jednak służyć oddalaniu
momentu ostatecznego rozstrzygnięcia sporu. Tym zaś najczęściej są jednak zainteresowani przed-
siębiorcy telekomunikacyjni, a nie konsumenci. Należy więc uznać za słuszne rozwiązanie przy-
jęte przez ustawodawcę sprowadzające się do pozostawienia inicjatywy wszczęcia postępowania
mediacyjnego konsumentowi, nie zaś przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu. Ten ostatni bowiem,
jako podmiot profesjonalny ma większe możliwości finansowe i organizacyjne, korzystania z in-
nych niż mediacja przed Prezesem UKE, sposobów rozstrzygania sporów z konsumentami.
Warunkiem skutecznego złożenia wniosku o wszczęcie postępowania mediacyjnego przed Pre-
zesem UKE jest wyczerpanie drogi postępowania reklamacyjnego (art. 107 ust. 1 p.t.). „Rekla-
macja oznacza zawiadomienie dostawcy usług o powstałych nieprawidłowościach w świadczeniu
usług telekomunikacyjnych”20. Jak się wyjaśnia w doktrynie postępowanie reklamacyjne rozpo-
16 Ibidem, s. 84.
17 Należą do nich spory o prawa majątkowe wynikłe z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o za-
pewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami
telekomunikacyjnymi.
18 E. Kruczoń, Postępowanie mediacyjne w polskim prawie telekomunikacyjnym, Państwo i Prawo nr 8/2012, s. 79-81.
19 I. Szymczak, Rozstrzyganie, s. 307.
20 Informacje zamieszczone na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej UKE - http://www.cik.uke.gov.pl/files/?id_
plik=19175, s. 13.
95