Page 92 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 92

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego”, Szczecin 16 kwietnia 2015 r.

                                                              Ewa Galewska

                                                                                      Uniwersytet Wrocławski

Zastosowanie mediacji w sporach z udziałem
konsumentów w sektorze telekomunikacyjnym

W sektorze telekomunikacyjnym powstają spory różnego rodzaju. Należą do nich na przykład spory
pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi i organem regulacyjnym dotyczące spraw zwią-
zanych z regulacją rynku telekomunikacyjnego. Liczne są także spory pomiędzy przedsiębiorcami
telekomunikacyjnymi, np. dotyczące dostępu telekomunikacyjnego. Sporami często występują-
cymi w telekomunikacji są również te, które dotyczą świadczenia usług telekomunikacyjnych kon-
sumentom. Ich stronami są konsumenci oraz przedsiębiorcy świadczący usługi telekomunikacyjne.
Na użytek niniejszej pracy są one określane jako spory konsumenckie. Ze względu na jedną ze stron
sporów tego rodzaju – konsumenta – mają one szczególne znaczenie. Zwykle bowiem „przeciwni-
kiem” podmiotu profesjonalnego – przedsiębiorcy telekomunikacyjnego – jest osoba fizyczna, która
ze względów finansowych i organizacyjnych może doświadczać większych trudności w dochodzeniu
swoich roszczeń przed sądem. Z tego powodu państwo „otacza” konsumentów szczególną opieką,
aby ułatwić im dochodzenie roszczeń w sporach z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.

   I.Szymczak wskazuje, że sposoby rozstrzygania sporów można podzielić na dwie grupy. Pierw-
sza z nich obejmuje sądowe sposoby rozstrzygania sporów zarówno przez sądy powszechne, jak
i arbitrażowe (sądy polubowne). Druga grupa zawiera pozostałe sposoby określane jako alterna-
tywne metody rozstrzygania sporów (ADR), do których należy między innymi mediacja. Podsta-
wową cechą wyróżniającą alternatywne metody rozstrzygania sporów jest to, że nie zmierzają one
do wydania orzeczeń nadających się do wykonania w trybie przymusu państwowego.

   Mediacja, nazywana też królową ADR, jest określana jako pozasądowe postępowanie z udzia-
łem neutralnej osoby trzeciej, która pośredniczy w rozwiązaniu sporu i ma na celu doprowadzenie
do zawarcia przez strony ugody. Podstawowym zadaniem mediacji jest pomoc stronom w znale-
zieniu satysfakcjonującego je rozwiązania w dobrowolnym, poufnym i niesformalizowanym po-
stępowaniu z udziałem bezstronnego pośrednika – mediatora. Mediator powinien skoncentrować
się na wyszukaniu potencjalnie wspólnych punktów porozumienia pomiędzy stronami i zapropo-
nowaniu rozwiązania, które uznają one za satysfakcjonujące. Postępowanie mediacyjne sprzyja nie
tylko lepszemu wyjaśnieniu własnego punktu widzenia, lecz również zrozumieniu interesów dru-
giej strony. Z tych względów ma ono szczególne znaczenie przy rozwiązywaniu sporów pomiędzy
stronami, które łączą długotrwałe relacje.

   I. Szymczak, Rozstrzyganie sporów konsumenckich w telekomunikacji, (w): B. Gnela (red.), Ochrona konsumenta
usług finansowych. Wybrane zagadnienia prawne, Warszawa 2007, s. 305.

   R. Świeżak, M. Tański, Alternatywne metody rozwiązywania sporów. Przegląd zagadnień. Warszawa 2003, s. 3.
   M. H. Kurtasz, A. Marek, K. Mularczyk, Postępowanie pojednawcze a postępowanie mediacyjne, ADR. Arbitraż i Media-
cja, Nr 1(13)/2011, s. 21-22.
   Ibidem, s. 28.
   E. Gmurzyńska, Mediacja w sporach gospodarczych – rzeczywistość czy iluzja?, ADR. Arbitraż i Mediacja, Nr 1(1)/
2008, s. 28.

                                                                                92
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97