Page 101 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 101
Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego”, Szczecin 16 kwietnia 2015 r.
kreśla się, że ze względu na to, iż omawiane tu postępowanie mediacyjne dotyczy sporów cywil-
noprawnych pozytywnym sposobem ich załatwiania jest zawarcie ugody54, o której mowa w art.
917 k.c. Stosownie do tych przepisów „Przez ugodę strony czynią sobie wzajemne ustępstwa
w zakresie istniejącego między nimi stosunku prawnego w tym celu, aby uchylić niepewność
co do roszczeń wynikających z tego stosunku lub zapewnić ich wykonanie albo by uchylić
spór istniejący lub mogący powstać”.
Reprezentanci doktryny często wypowiadają się na temat kwestii przerwania biegu terminów prze-
dawnienia wskutek wszczęcia postępowania mediacyjnego przed Prezesem UKE. W przepisach art.
123 §1 pkt 3 k.c. wyraźnie wskazano, że bieg przedawnienia przerywa się przez wszczęcie mediacji.
Podobnie w literaturze podkreśla się, że w przypadku mediacji umownej, wszczynanej na podstawie
łączącej strony umowy, bieg terminu przedawnienia ulega przerwaniu z chwilą wszczęcia mediacji,
a więc z chwilą doręczenia mediatorowi wniosku o jej przeprowadzenie55. O tym, że rozpoczęcie
mediacji przed Prezesem UKE powoduje przerywa bieg przedawnienia roszczeń konsumenta wo-
bec dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest przekonany E. Kruczoń, który
twierdzi, że skoro to postępowanie służy rozwiązaniu sporu cywilnoprawnego, należy do niego sto-
sować w drodze analogii przepisy części ogólnej k.c.56. Podobną opinię wyraża K. Gajda-Roszczy-
nialska, która uważa, że postępowanie mediacyjne przed Prezesem UKE jest objęte dyspozycją art.
123 §1 pkt 3 k.c., co powoduje, że samo jego wszczęcie powoduje przerwanie biegu przedawnienia57.
W świetle przytoczonych przepisów k.c. oraz poglądów doktryny zaskakująca wydaje się opinia
I.Szymczak, która podnosi, że należy odrzucić pogląd, iż wniosek o wszczęcie postępowania media-
cyjnego złożony do Prezesa UKE wywołuje skutek wskazany w przytoczonym przepisie. Według
niej organ ten nie rozstrzyga bowiem sporu ani nie jest arbitrem, a pełni jedynie rolę mediatora58.
Rozważania zawarte w niniejszym opracowaniu prowadzą do wniosku, że zawarte w p.t. ure-
gulowania dotyczące mediacji w sporach konsumenckich mogą budzić wątpliwości interpretacyj-
ne w praktyce stosowania prawa59. Rozważając wprowadzenie zmian w zakresie postępowania
mediacyjnego przed Prezesem UKE trzeba wszakże mieć na uwadze, że ideą mediacji jest ela-
styczność i nie powinno się jej poddawać szczegółowym uregulowaniom60. Pomimo zasygnali-
zowanych wątpliwości dotyczących postępowania mediacyjnego przed Prezesem UKE wydaje
się, że w praktyce funkcjonuje ono dość dobrze. Świadczą o tym statystyki wskazujące na dużą
popularność takich postępowań, znacznie większą, niż w przypadku spraw rozstrzyganych przez
sąd polubowny. Ze sprawozdań z działalności Prezesa UKE61 wynika, że każdego roku wpływa do
niego około 3 tysięcy wniosków o mediację i około 60%-40% postępowań mediacyjnych kończy
się pozytywnie dla konsumenta62.
54 K. Kawałek, M. Rogalski, Prawo, s. 657.
55 M. H. Kurtasz, A. Marek, K. Mularczyk, Postępowanie, s. 29.
56 E. Kruczoń, Postępowanie, s. 88.
57 K. Gajda-Roszczynialska, Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym,
Warszawa 2012, s. 462.
58 I. Szmczak, Rozstrzyganie, s. 309.
59 E. Kruczoń, Postępowanie, s. 88.
60 Z. Kmieciak, Mediacja, s. 56.
61 Zamieszczonych na stronie internetowej UKE: http://www.uke.gov.pl/sprawozdania-z-dzialalnosci-873 (dostęp w
dniu 30 lipca 2015).
62 W pierwszej połowie 2015 r. wpłynęło 1378 wniosków o mediację, z czego 759 zakończyło się zawarciem ugody
pomiędzy konsumentem a dostawcą usług. W 2014 r. UKE prowadził 2876 postępowań mediacyjnych, z czego 1365 po-
stępowań zostało zakończonych pozytywnie dla konsumenta. W 2013 r. UKE prowadził 2877 postępowań mediacyjnych,
z czego 1370 postępowań zakończyło się pozytywnie dla konsumenta. W 2012 r. UKE prowadził 3955 postępowań media-
cyjnych, z czego 2018 postępowań zakończyło się pozytywnie dla konsumenta. W 2010 r. UKE przeprowadził ponad 2600
postępowań mediacyjnych. W 2009 r. do UKE wpłynęło 1930 wniosków o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego.
101