Page 71 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 71

Konferencja „Konsument w świecie cyfrowym”, Wrocław 25 marca 2015 r.

5. Wzajemne rozliczenia

W momencie wykorzystania przez konsumenta prawa do odstąpienia od umowy, pojawia się kwe-
stia wzajemnych rozliczeń między przedsiębiorcą a konsumentem. Po stronie przedsiębiorcy po-
wstaje obowiązek niezwłocznego, nie później jednak niż w terminie 14 dni (kalendarzowych54) od
dnia otrzymania przez przedsiębiorcę oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwró-
cenia konsumentowi wszystkich dokonanych przez niego płatności, w tym kosztów dostarczenia
rzeczy (art. 32 ust. 1 Ust.PrKons.) “Zwrot płatności, dotyczy, obok umowy sprzedaży bądź umowy
o świadczenie usług, również umów o dostarczanie treści cyfrowych. W przypadku zwrotu płatno-
ści dotyczących treści cyfrowych może wystąpić potrzeba zwrotu kosztów doręczenia treści, jeżeli
takie występują55. Jednakże przedsiębiorca nie powinien być zobowiązanym do ponoszenia kosz-
tów, które wiążą się z zakupem przez konsumenta dodatkowego oprogramowania, w sytuacji gdy
nie jest ono oferowane łącznie z treścią cyfrową, a konsument był poinformowany o konieczności
nabycia takiego oprogramowania dla poprawnego korzystania z treści cyfrowej i nabył je oddziel-
nie (nie zmienia tego fakt, że oprogramowanie to służy w celu możliwości korzystania z treści cy-
frowej)”56. Zresztą powyższe wiąże się bezpośrednio z regulacją art. 12 ust. 1 pkt 20 Ust.PrKons.,
na podstawie której na przedsiębiorcy ciąży obowiązek przedkontraktowy dotyczący wyjaśnienia
funkcjonalności (np. język treści cyfrowej, metoda dostarczania treści /ściągnięcie linku z Inter-
netu/, limity obejrzeń, konieczność połączenia z Internetem/ oraz interoperacyjności (np. podając
informacje o urządzeniach, na których można skorzystać z treści bądź informacji o sprzęcie /np.
parametry karty graficznej/) treści cyfrowych.

   Zgodnie z brzmieniem ust. 2 art. 32 Ust.PrKons. zwrot płatności, o której mowa w ust. 1 art.
32 Ust.PrKons., powinien nastąpić takim samym sposobem, w jaki została ona dokonana przez
konsumenta, chyba że wyraźnie zgodził się on na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla
niego z żadnymi kosztami. Dodatkowo ustawodawca przewiduje uprawnienie przedsiębiorcy do
wstrzymania się ze zwrotem płatności konsumentowi do momentu otrzymania przez niego rzeczy
z powrotem lub do chwili dostarczenia przez konsumenta dowodu odesłania rzeczy57. Decydujące
znaczenie ma pierwsza z tych chwil chyba, że przedsiębiorca sam zaproponował odebranie rzeczy
od konsumenta.

   Przechodzą do kwestii obowiązków konsumenta, przy zachowaniu kolejności regulacji Nowej
ustawy o prawach konsumenta, należy zacząć rozważania od regulacji art. 33 Ust.PrKons., która
to należy do wymienionych na początku niniejszej publikacji wyjątków od zasady, iż konsument
nie ponosi żadnych kosztów decydując się na odstąpienie od umowy. W świetle wskazanego prze-
pisu58, jeśli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy sposób dostarczenia
oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi
poniesionych przez niego dodatkowych kosztów, lecz zobowiązany będzie jedynie do zwrotu
kosztów podstawowych. Unormowanie to znajduje zastosowanie tylko i wyłącznie w sytuacji gdy
przedsiębiorca wskazuje kilka sposobów doręczenia rzeczy, co sprawia, że konsument posiada
możliwość wyboru sposobu dostarczenia rzeczy – zdecydowanie nie znajdzie zastosowania jeżeli
przedsiębiorca określiłby tylko jeden sposób dostarczenia rzeczy, na który konsument wyraziłby
zgodę. Dodatkowo musi być powiadomiony o kosztach dostarczenia w zależności od sposobu jak
również o tym który ze sposobów dostarczenia jest najtańszym ale i zwykłym sposobem59.

  54 Przepis nie wskazuje czy chodzi o dni kalendarzowe czy robocze, co sprawi, iż przy nastawieniu na korzyść i ochro-
nę konsumenta należy przyjąć dni kalendarzowe.

  55 np. niezbędność wykupu miejsca na serwerze.
  56 D. Szostek [w:] Ustawa o prawach konsumenta…, s. 169.
  57 Art. 32 ust. 3 Ust.PrKons.
  58 W poprzednim stanie prawnym brak było odpowiednich regulacji dotyczących wysokości zwracanych kosztów
dostarczenia rzeczy.
  59 http://www.prawokonsumenckie.pl/

                                                                                71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76