Page 74 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 74
Konferencja „Konsument w świecie cyfrowym”, Wrocław 25 marca 2015 r.
odstępuje od umowy, z kosztów świadczonej usługi, które możliwe jest po spełnieniu przesłanek
z pkt 1 bądź kosztów treści cyfrowej pod warunkiem spełnienia koniecznych wymogów określo-
nych w pkt 2.
Odnośnie pierwszego wymienionego zwolnienia z kosztów- konsument nie ponosi kosztów
świadczonej usługi jeżeli dotyczą one dostarczania wody, gazu lub energii elektrycznej w przypad-
ku, gdy nie są one oferowane w ograniczonej objętości lub w ustalonej ilości, lub energii cieplnej,
w całości lub w części, za czas do odstąpienia od umowy. Ponadto zwolnienie to ma zastosowa-
nie w sytuacji gdy przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy
i skutkach jego wykonania lub74 gdy konsument nie żądał spełniania świadczenia przed upływem
terminu do odstąpienia od umowy zgodnie z art. 15 ust. 3 i art. 21 ust. 2 Ust.PrKons.
Drugie skazane zwolnienie z kosztów dotyczy umów o dostarczanie treści cyfrowych, które
nie są zapisane na nośniku materialnym. Co istotne, nie chodzi tu o trwały nośnik (tak jak to jest
w dyrektywie 2011/83/UE), ale o materialny nośnik. “Trwały nośnik obejmuje także pocztę elek-
troniczną, natomiast nośnik materialny również takie nośniki jak płyta twardy dysk, DVD, CD.
Zatem w świetle omawianej regulacji treść cyfrowa doręczona pocztą elektroniczną (jako trwały
nośnik) mieści się w zakresie art. 36 Ust.PrKons. Natomiast treść cyfrowa przesłana ma nośniku
materialnym nie wchodzi już w jego zakres”75.
Nadto aby móc skorzystać z omawianego zwolnienia musi zostać spełniona co najmniej jedna
z trzech przesłanek, tj.
– brak zgody konsumenta na spełnienie świadczenia przez upływem okresu do odstąpienia od
umowy,
– niepoinformowanie konsumenta o utracie przysługującego mu prawa odstąpienia od umo-
wy w chwili udzielenia takiej zgody, tj konsument wyraził zgodę na spełnienie świadczenia
przed terminem odstąpienia od umowy, ale nie został poinformowany o tym, że wiąże się to
z utratą prawa do odstąpienia od niej,
– przedsiębiorca nie wydal konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy zgodnie z art. 15
ust. 1 i art. 21 ust. 1 Ust.PrKons.
W przedstawionych sytuacjach dotyczących umów o dostarczanie treści cyfrowych, konsument
nie ponosi wszelkich kosztów związanych ze świadczona usługą.
6. Skutki odstąpieniaw stosunku do umów dodatkowych (powiązanych)
W art. 37 Ust.PrKons.76 ustawodawca reguluje skutki prawne odstąpienia od umowy zawartej na
odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa w odniesieniu do innej bądź innych umów z nią
powiązanych, zatem umów dodatkowych. Wedle wskazanego przepisu wspomniane odstąpienie
skutkuje wygaśnięciem umów powiązanych, jeżeli świadczenie na rzecz konsumenta jest speł-
niane przez przedsiębiorcę lub osobę trzecią na podstawie porozumienia z przedsiębiorcą. Warto
podkreślić, iż konsument nie ponosi kosztów związanych z wygaśnięciem tych umów77 (oczywiście
poza wyjątkami, o których była mowa na początku niniejszej publikacji78). Nowa ustawa o pra-
wach konsumenta nie wyjaśnia pojęcia umów dodatkowych. W związku z tym warto sięgnąć do
dyrektywy 2011/83/UE, która w art. 2 pkt 15 jako umowę dodatkową definiuje umowę, na pod-
stawie której konsument nabywa towary lub usługi powiązane z umową zawieraną na odległość
lub umową zawieraną poza lokalem przedsiębiorstwa, w sytuacji gdy towary te są dostarczane lub
74 Łącznik „lub” oznacza, że przesłanki te nie muszą zostać spełnione kumulatywnie.
75 D. Szostek [w:] Ustawa o prawach konsumenta…, s. 184.
76 Art. 37 Ust.PrKons. stanowi implementację po polskiego porządku prawnego art. 15 dyrektywy 2011/83/UE. Art.
37 Ust.PrKons. ma swojego poprzednika w postaci regulacji art. 13 poprzednio obowiązującej Ustawy o ochronie nie-
których praw konsumenta.
77 Art. 37 ust. 1 zd. 2 Ust.PrKons.
78 Chodzi tutaj o koszty określone w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35 Ust.PrKons.
74