Page 75 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 75
Konferencja „Konsument w świecie cyfrowym”, Wrocław 25 marca 2015 r.
usługi te są świadczone przez przedsiębiorcę lub osobę trzecią na podstawie porozumienia między tą
osobą trzecią a przedsiębiorcą. Przedstawione unormowanie wprowadza ułatwienie dla konsumenta,
który nie musi odstępować od każdej umowy dodatkowej z osobna. Natomiast odwracając sytuację,
należy pamiętać, iż konsument naturalnie może odstąpić tylko od umowy dodatkowej (jednej, kilku
lub wszystkich), ale wówczas skutki takiego odstąpienie nie będą obejmowały umowy głównej.
Podsumowanie
W świetle powyższych rozważań, należy stwierdzić, iż ochrona konsumenta realizowana jest za-
sadniczo za pośrednictwem dwóch instrumentów prawnych. Pierwszy polega na obowiązku wy-
czerpującego poinformowania konsumenta o okolicznościach związanych z zawarciem i wyko-
naniem umowy, co ma sprzyjać świadomemu wyborowi dokonanemu przez konsumenta. Drugi
sprowadza się do możliwości odstąpienia od zawartej umowy przez konsumenta, bez konieczności
podawania jakiejkolwiek przyczyny. Konsumenckie prawo odstąpienia od umowy wykazuje cha-
rakter ustawowy i semiimperatywny. Druga cecha omawianego prawa wynika bezpośrednio z art.
7 Ust.PrKons., zgodnie z którym konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie.
Ponadto postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nie-
ważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy ustawy.
Cechą charakterystyczną omawianego prawa do odstąpienia od umowy jest nałożenie na przedsię-
biorcę obowiązku pouczenia o nim konsumenta, przez co ochrona konsumenta może realizować się
w drodze pozasądowej. Rola tego prawa sprowadza się więc do usunięcia nierówności stron w obrocie
konsumenckim (konsument jako strona słabsza), jak również do zagwarantowania konsumentowi moż-
liwości podjęcia świadomej i przemyślanej decyzji w zakresie zawarcia umowy z przedsiębiorcą.
Streszczenie
Jednym z instrumentów ochrony konsumenta (jako słabszej strony w relacji konsument – przed-
siębiorca) jest możliwość odstąpienia od zawartej umowy przez konsumenta, bez konieczności
podawania jakiejkolwiek przyczyny. Niniejsza publikacja poświęcona została zagadnieniu prawa
konsumenta do odstąpienia od umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa,
z uwzględnieniem treści cyfrowych. Rozważania oparto na kanwie, obowiązującej w polskim po-
rządku prawnym od 25 grudnia 2014 r., nowej Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsu-
menta. W publikacji po przedstawieniu przesłanek i zakresu prawa do odstąpienia, omówiono ter-
miny tego prawa, akcentując również kwestię nie wypowiedzianą wprost w nowej Ustawie o pra-
wach konsumenta, to jest obliczanie terminu odstąpienia od umowy dotyczącej treści cyfrowych
dostarczanych na trwałym nośniku. Wykonanie przez konsumenta uprawnienia do odstąpienia od
umowy w czasie wyznaczonego ustawowo terminu polega na złożeniu przedsiębiorcy oświadcze-
nia o odstąpieniu od umowy, które opisano w dalszej części publikacji. Znaczną część publikacji
poświęcono problematyce wzajemnych rozliczeń między przedsiębiorcą a konsumentem.
Bibliografia
1. Brzozowski A. [w:] Kodeks cywilny. Komentarz do artykułów 1- 44911 Tom I, red. K. Pietrzykow-
ski, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2013r.,
2. Kaczmarek- Templin B. [w:] Ustawa o prawach konsumenta Kodeks cywilny (wyciąg) : ko-
mentarz. red. B. Kaczmarek- Templin, P. Stec, D. Szostek, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa
2014r.
75