Page 13 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 13

Konferencja „Konsument w świecie cyfrowym”, Wrocław 25 marca 2015 r.

szkodowania, na mocy art. 106 ust. 1 lit. e), za szkodę spowodowaną w majątku kupującego,
w tym obejmującą sprzęt, oprogramowanie i dane, w wyniku braku zgodności dostarczonych treści
cyfrowych z umową, z wyjątkiem zysku, którego został pozbawiony w wyniku szkody. W opi-
nii European Law Institute (dalej ELI) nie ma powodu ograniczania środków ochrony prawnej
w sytuacji, gdy sprzedawca, który obiecuje darmowe udostępnienie treści cyfrowych w formie
„prezentu” w zamian za uzyskanie zgody kupującego na wykorzystanie jego danych osobowych
czy uzyskanie zgody na przesłanie materiałów reklamowych, sprzedawca powinien być zobowią-
zany do naprawy lub wymiany. Ten zapis mógłby mieć jedynie zastosowanie w przypadkach, gdy
rzeczywiście treści cyfrowe są udostępnione bezpłatnie np. Adobe Reader20. Dlatego poprawka
193 PE do art. 173 projektu uwzględnia wyżej przytoczony argument w brzmieniu: 1. Jeżeli treści
cyfrowych nie dostarczono w zamian za wyświadczenie usługi wzajemnej innej niż zapłata ceny,
kupujący może skorzystać ze środków ochrony prawnej wymienionych w art. 106 ust. 1, z wyjąt-
kiem obniżenia ceny zgodnie z art. 106 ust. 1 lit. d).

   Istotny wkład w ochronę kupującego treści cyfrowe są propozycje Parlamentu Europejskiego,
które wyczerpująco określono przypadki kiedy treści cyfrowe podlegają zwrotowi.

   Parlament Europejski (w poprawkach 230-232) zaproponował dodanie nowego przepisu, który
reguluje zasady zwrotu treści cyfrowych art. 172a Dokonywanie zwrotu treści cyfrowych i zwrotu
usługi wzajemnej w przypadku dostarczania treści cyfrowych, Zgodnie z jego brzmieniem: art.
172a ust. 1 Treści cyfrowe podlegają zwrotowi jedynie w przypadku gdy: a) treści cyfrowe dostar-
czone zostały na materialnym nośniku, którego opakowanie nie zostało otwarte lub jeżeli sprze-
dawca nie opakował nośnika przed wydaniem towarów; lub b) inne względy wskazują wyraźnie
na to, że odbiorca odsyłający materialny nośnik nie mógł zachować nadającej się do użytku kopii
treści cyfrowych; lub c) sprzedawca, bez znacznych wysiłków lub kosztów, może zapobiec dalszemu
używaniu treści cyfrowych przez odbiorcę, na przykład usuwając jego konto użytkownika.

   2. Uznaje się, że odbiorca treści cyfrowych dostarczonych na materialnym nośniku, podlegają-
cych zwrotowi zgodnie z ust. 1 lit. a) i b) niniejszego artykułu, w pełni wywiązał się z obowiązku
zwrotu, jeśli odesłał materialny nośnik.

   3. W przypadku gdy treści cyfrowe dostarczane są w zamian za wyświadczenie usługi wzajemnej
innej niż zapłata ceny – np. w zamian za udostępnienie danych osobowych – a nie ma możliwości
dokonania zwrotu tej usługi wzajemnej, odbiorca usługi wzajemnej powstrzymuje się od dalszego
używania tego, co otrzymał, na przykład usuwając otrzymane dane osobowe. Konsumenta infor-
muje się o usunięciu jego danych osobowych.

   ELI ma zastrzeżenia co do sformułowania w pkt c, gdyż pkt a i b jasno określają przypadki które
uprawniają do zwrotu treści cyfrowych, w przypadku pkt c może skutkować zastosowaniem art.
173 ust. 4 zgodnie z którym kupujący będzie obowiązany do uiszczenia wartości pieniężnej jaką
mógł zaoszczędzić wykorzystując treści cyfrowe.

   Art. 172a należy analizować w kontekście art. 173 projektu rozporządzenia WEPS dotyczącego
zapłaty wartości pieniężnej. Zgodnie z art. 173 ust. 1, w przypadku, gdy otrzymane świadczenia,
w tym, w odpowiednich przypadkach, pożytki, nie mogą zostać zwrócone, odbiorca musi zapłacić
ich wartość pieniężną; dotyczy to również treści cyfrowych, niezależnie od tego, czy zostały do-
starczone na materialnym nośniku. Jeżeli zwrot jest możliwy, ale byłby związany z nierozsądnie
dużymi trudnościami lub kosztami, odbiorca może zapłacić wartość pieniężną, chyba że naruszy-
łoby to prawo własności drugiej strony.

  c) rozwiązać umowę zgodnie z oddziałem 5 niniejszego rozdziału i zażądać zwrotu zapłaconej już części ceny, zgodnie
z rozdziałem 17;

  d) obniżyć cenę zgodnie z oddziałem 6 niniejszego rozdziału; oraz
  e) zażądać odszkodowania zgodnie z rozdziałem 16.)
  20 Statement of the European Law Institute on the Proposal for a Regulation on a Common European Sales Law
COM(2011) 635 final, pkt 44

                                                                                13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18