Page 10 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 10

Konferencja „Konsument w świecie cyfrowym”, Wrocław 25 marca 2015 r.

   Proponowany zakres zastosowania WEPS został uzupełniony poprawkami Parlamentu Euro-
pejskiego która w zaproponowanym brzmieniu nie pozostawia wątpliwości, że te przepisy można
zastosować do umów zawieranych na odległość, w tym za pośrednictwem Internetu (PE poprawka
60 do art. 5)10. Natomiast w stosunku do sformułowania umów o dostarczenie treści cyfrowych
Parlament Europejski wniósł poprawkę, która doprecyzowuje zakres tego pojęcia uwzględniając
sytuacje, w których konsument może otrzymać treści cyfrowe na zasadzie ściągnięcia pliku na
swój komputer bądź smartfon albo uzyskać dostęp na zasadzie transmisji strumieniowej (ang. stre-
aming)11: Zgodnie z brzmieniem art. 5 wspólne europejskie przepisy dotyczące sprzedaży mogą
mieć zastosowanie w: b) umowach o dostarczenie treści cyfrowych – niezależnie od tego czy
zostały one dostarczone na materialnym nośniku, czy innymi sposobami – które użytkownik może
przechowywać, przetwarzać lub, uzyskiwać do nich dostęp, i ponownie wykorzystywać, przy
czym nie ma znaczenia to, czy treści cyfrowe zostały dostarczone w zamian za zapłatę ceny lub
w zamian za usługę inną niż zapłata ceny, lub bez wyświadczania jakiejkolwiek usługi wzajemnej
(PE poprawka 62 do art. 5).

   Pojęcie umowy o dostarczanie treści cyfrowych nie jest wprost zdefiniowane w dyrektywie
2011/83/UE w przeciwieństwie do umów sprzedaży czy umów o świadczenie usług (por. art. 2 pkt
5 i 6). W motywie 19 preambuły dyrektywy przyjęto, że umowy, których przedmiotem jest dostar-
czanie treści cyfrowych, które nie są dostarczane na trwałym nośniku nie powinny być klasyfiko-
wane, do celów niniejszej dyrektywy, ani jako umowy sprzedaży, ani jako umowy o świadczenie
usług12. Na przykład pomimo, że przepisy dyrektywy mają zastosowanie do umowy polegającej na
ściągnięciu bezpłatnej wersji gry ze sklepu z aplikacjami, taka umowa nie będzie kwalifikowana

  10 Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego roz-
porządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych europejskich przepisów dotyczących sprzedaży
(COM(2011)0635 – C7-0329/2011 – 2011/0284(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

  11 Pojęcie streaming ma wiele znaczeń. Transmisja strumieniowa (ang. streaming) jest to sposób przesyłania danych
multimedialnych w sieciach pakietowych. Pozwala na bezpośrednie odtwarzanie  na komputerze użytkownika w czasie
rzeczywistym, bądź „na życzenie”, materiału audiowizualnego znajdującego się na serwerze przez Internet, Intranet lub
sieć lokalną. Transmitowane dane, dzięki specjalnym serwerom strumieniowym, odtwarzane są przez oprogramowanie
klienckie w miarę ich dostarczania, nie pozostawiając swojej kopii na dysku. Zwykłe pobieranie plików, w przeciwień-
stwie do strumieniowania, pozwala użytkownikowi obejrzeć film dopiero po całkowitym jego ściągnięciu ze standardo-
wego serwera WWW na dysk komputera. M. Waśkowiec, Istota transmisji o charakterze multimedialnym, http://www.
multimedia.waskowiec.pl/transmisje-strumieniowe.html

  Streaming w odniesieniu do gier ma co najmniej dwa znaczenia. Mówimy o streamingu gier, gdy użytkownik korzysta
z usług typu Gaikai czy Onlive, które umożliwiają granie w gry zainstalowane na odległym serwerze, który przesyła do
graczy aktualne dane na temat rozgrywki. Pojęcie streamingu jest używane również w przypadku, gdy ktoś po prostu
przesyła do sieci obraz ze swojej rozgrywki - z opcjonalnym komentarzem lub dodatkowym obrazem z kamerki. Takiego
gracza można oglądać za pośrednictwem specjalnego serwisu internetowego. Zob. P. Kamiński, Streaming - oglądanie
zamiast grania czy zaczątek telewizji dla graczy? http://polygamia.pl/Polygamia/1,96455,13530333,Streaming___ogla-
danie_zamiast_grania_czy_zaczatek.html?order=najnowsze

  12 Podobnie jak umowy, których przedmiotem jest dostarczanie wody, gazu lub energii elektrycznej, w przypadku
gdy nie są one wystawione na sprzedaż w ograniczonej objętości lub w ustalonej ilości, lub dostarczanie centralnego
ogrzewania.

  W przypadku takich umów konsument powinien mieć prawo do odstąpienia od umowy, chyba że wyraził zgodę na rozpo-
częcie wykonywania umowy w okresie na odstąpienie od umowy i przyjął do wiadomości, że w związku z tym utraci prawo
do odstąpienia od umowy. Poza ogólnymi wymogami informacyjnymi przedsiębiorca powinien informować konsumenta o
funkcjonalnościach i mającej znaczenie interoperacyjności treści cyfrowych. Pojęcie funkcjonalności powinno odnosić się
do możliwych sposobów wykorzystywania treści cyfrowych, na przykład do śledzenia zachowania konsumenta; powinno
również odnosić się do braku lub do istnienia jakichkolwiek ograniczeń technicznych, takich jak ochrona za pośrednictwem
zarządzania prawami autorskimi do treści cyfrowych lub kodowania regionalnego. Pojęcie mającej znaczenie interopera-
cyjności ma opisywać informacje dotyczące standardowego sprzętu i oprogramowania komputerowego, z którym treści
cyfrowe są kompatybilne, na przykład: system operacyjny, wymagana wersja oraz pewne cechy sprzętu komputerowego.
Komisja powinna zbadać, czy istnieje potrzeba dalszej harmonizacji przepisów w odniesieniu do treści cyfrowych i w razie
potrzeby przedłożyć wniosek ustawodawczy odnoszący się do tej sprawy. – niezależnie od tego czy zostały one dostarczo-
ne na materialnym nośniku – które użytkownik może przechowywać, przetwarzać lub, uzyskiwać do nich dostęp, i ponow-
nie wykorzystywać, przy czym nie ma znaczenia to, czy treści cyfrowe zostały dostarczone w zamian za zapłatę ceny.

                                                                                10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15