Page 12 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 12

Konferencja „Konsument w świecie cyfrowym”, Wrocław 25 marca 2015 r.

   Warunkiem oceny zgodności treści cyfrowych jest ustalenie czy treści cyfrowe odpowiadają
uzasadnionym oczekiwaniom kupującego, zdarza się jednak, że w przypadku treści cyfrowych
trudno jest stwierdzić samemu użytkownikowi jakie ma oczekiwania wobec treści cyfrowych, je-
żeli nabywa dane treści pod wpływem praktyk marketingowych bądź dany produkt zawierający
treści cyfrowe nie był wcześniej znany użytkownikowi. W świetle faktu, ze nie ma jasnych, np.
wypracowanych w formie konwencji międzynarodowych standardów w zakresie jakości treści cy-
frowych, w tym bezpieczeństwa dostępu do treści cyfrowych czy współpracy z innymi systemami
czy urządzeniami, te oczekiwania od których zależy ocena zgodności treści cyfrowych z umową
w dużym stopniu są kształtowane na podstawie subiektywnych oświadczeń producentów/sprze-
dawców dotyczących cech danego produktu, w tym oświadczeń dotyczących zapewnienia jakości
(np. „user friendly”), co stanowić może podstawę do przyjęcia, że jest to działanie wprowadzające
w błąd konsumenta16.

   Projektowany instrument w ramach Strategii na rzecz rozwoju wspólnego rynku cyfrowego móg-
łby zawierać rozszerzony katalog praw konsumentów dotyczących treści cyfrowych, które realizo-
wałyby postulat zgodności z uzasadnionymi oczekiwaniami konsumenta w związku ze specyfiką
treści cyfrowych np. prawo do otrzymania nowej kopii programu w sytuacji awarii urządzenia, na
którym zainstalowano treści cyfrowe, prawo do aktualizacji treści cyfrowych, co jest szczególnie
istotne w kontekście usług w chmurze17.

   W zakresie zobowiązań kupującego zgodnie z brzmieniem art. 123 kupujący musi zapłacić cenę;
odebrać towary lub treści cyfrowe; oraz przyjąć dokumenty reprezentujące towary lub związane
z towarami, bądź też dokumenty związane z treściami cyfrowymi, zgodnie z umową. Obowią-
zek zapłaty ceny nie ma zastosowania do umowy o dostarczenie treści cyfrowych, na mocy któ-
rej dostarczenie treści cyfrowych nie następuje w zamian za zapłatę ceny. Parlament Europejski
proponuje, by obowiązek odbioru treści cyfrowych nie dotyczył kupującego w przypadkach, gdy
treści cyfrowe nie są dostarczane na materialnym nośniku (PE poprawka 205). Można przytoczyć
tutaj przykład uzasadnienia zwolnienia z wyżej wymienionych obowiązków kupującego, który
zamawia oprogramowanie, które może być ściągnięte w trybie online ze strony producenta bądź
sprzedawcy, który następnie na podstawie informacji zaczerpniętej z fachowego czasopisma, które
donosi, że ten typ oprogramowania może powodować problemy z funkcjonalnością/pracą innego
oprogramowania, które owy kupujący używa. Zastosowanie tego przepisu oznacza, że kupujący
musi dokonać płatności jeżeli jest to wymóg zgodności z umową. Jednocześnie kupujący ma też
obowiązek ściągnięcia oprogramowania, przez to ryzykuje uszkodzenie zarówno sprzętu kompu-
terowego jak i innego używanego oprogramowania. Dodatkowym argumentem jest fakt, że treści
cyfrowe nie generują kosztów przechowania po stronie dostawcy, dlatego nie ma uzasadnienia dla
nałożenia obowiązku odbioru na kupującego, w przypadku w przypadkach, gdy treści cyfrowe nie
są dostarczane na materialnym nośniku18.

   Artykuł 107 projektu rozporządzenia WEPS przewiduje ograniczenie środków ochrony prawnej
przysługujących w przypadku treści cyfrowych niedostarczonych w zamian za cenę. Jeżeli treści
cyfrowych nie dostarczono w zamian za zapłatę ceny, kupujący nie może skorzystać ze środków
ochrony prawnej wymienionych w art. 106 ust. 1 lit. a)–d)19. Kupujący może jedynie żądać od-

  16 M.B.M. LOOS, Ch. MAK, Remedies for buyers in case of contracts for the supply of digital content, 2.1.3 European
Parliament’s Committee on Legal Affairs

  17 Statement of the European Law Institute on the Proposal for a Regulation on a Common European Sales Law
COM(2011) 635 final 1st Supplement: Response to the EP Legislative Resolution of 26 February 2014

  18 Statement of the European Law Institute on the Proposal for a Regulation on a Common European Sales Law
COM(2011) 635 final pkt 42

  19 Artykuł 106 Przegląd środków ochrony prawnej przysługujących kupującemu
  1. Jeżeli sprzedawca nie wykonuje zobowiązania, kupujący może:
  a) zażądać spełnienia świadczenia, które obejmuje konkretne świadczenie, naprawę lub wymianę towarów lub treści
cyfrowych zgodnie z oddziałem 3 niniejszego rozdziału;
  b) powstrzymać się ze spełnieniem własnego świadczenia zgodnie z oddziałem 4 niniejszego rozdziału;

                                                                                12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17