Page 11 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 11
Konferencja „Konsument w świecie cyfrowym”, Wrocław 25 marca 2015 r.
jako sprzedaż, a właśnie umowa o dostarczenie treści cyfrowych. Z drugiej zaś strony, jeśli treści
cyfrowe dostarczane są na trwałym nośniku, takim jak płyty CD lub DVD, treści te powinny być
uznawane za towary w rozumieniu niniejszej dyrektywy.
W zakresie ogólnych obowiązków informacyjnych wynikających z art. 5 i 6 dyrektywy 2011/83/
UE w zależności czy jest to umowa zawierana na odległość czy inna, przedsiębiorca ma obowią-
zek poinformować konsumenta o funkcjonalnościach i mającej znaczenie interoperacyjności tre-
ści cyfrowych. Pojęcie funkcjonalności, według dyrektywy, powinno odnosić się do możliwych
sposobów wykorzystywania treści cyfrowych, na przykład do śledzenia zachowania konsumenta;
powinno również odnosić się do braku lub do istnienia jakichkolwiek ograniczeń technicznych,
takich jak ochrona za pośrednictwem zarządzania prawami autorskimi do treści cyfrowych lub
kodowania regionalnego. Pojęcie mającej znaczenie interoperacyjności ma opisywać informacje
dotyczące standardowego sprzętu i oprogramowania komputerowego, z którym treści cyfrowe są
kompatybilne, na przykład: system operacyjny, wymagana wersja oraz pewne cechy sprzętu kom-
puterowego przepisów dyrektywy mają zastosowanie w równym stopniu do Artykuł 5. (motyw 19
preambuły). Wymogi te pokrywają się z wymaganiami dotyczących przekazania kupującemu in-
formacji przed zawarciem umowy w szczególności w odniesieniu do treści cyfrowych w projekcie
rozporządzenia WEPS (art. 20).
Jak już podkreślono na wstępie celem artykułu nie jest analiza wszystkich przepisów projektu roz-
porządzenia WEPS, które bezpośrednio albo per analogiam odnoszą się do treści cyfrowych. W isto-
cie w wielu miejscach projekt „kopiuje” przepisy dyrektywy 2011/83/UE, w pewnych obszarach
uzupełnia luki, bądź formułuje zapisy, które mogą stwarzać problemy dla konsumentów, dlatego tak
istotne propozycje Parlamentu Europejskiego w szczególności w zakresie regulacji treści cyfrowych.
Spójrzmy na treść art. 99 projektu rozporządzenia WEPS, który określa kryteria zgodności towarów
lub treści cyfrowych z umową, Ten przepis nie ma swojego odpowiednika w dyrektywie 2011/83/
UE, która jedynie wspomina o prawnym obowiązku zapewnienia zgodności towaru z umową przez
przedsiębiorcę w przypadku konieczności spełnienia obowiązków informacyjnych przed zawarciem
umowy oraz przy okazji zapewnienia obowiązku udzielenia gwarancji (handlowej).
Jak zauważa BEUC (organizacja reprezentująca ponad 40 organizacji konsumenckich działających
w państwach członkowskich), art. 99 ust. 4 projektu WEPS zgodnie z którym w umowie sprzedaży
konsumenckiej strony nie mogą, na niekorzyść konsumenta, wyłączyć stosowania ust. 313 ani uchy-
lić lub zmienić jego skutków, ten zakaz nie dotyczy umów o dostarczanie treści cyfrowych. BEUC
proponuje, aby docelowo przepis ten uwzględniał takie umowy powołując się na fakt stosowania
praktyki dostawców treści cyfrowych polegającej na zamieszczaniu w ogólnych warunkach korzy-
stania z serwisu postanowienia, w którym dostawcy ograniczają swoją odpowiedzialność w zakresie
zgodności z umową tego typu produktów (gry komputerowe, inne aplikacje, usługi w chmurze)14.
W różnych opracowaniach zwracano uwagę na problemy jakie konsumenci napotykają „kupu-
jąc” treści cyfrowe w sieci internetowej jednocześnie uzyskują dostęp do nich online15. Główne
problemy z jakimi spotykają się nabywcy treści cyfrowych dotyczą dostępności, funkcjonalności
oraz kompatybilności treści cyfrowych z urządzeniami użytkownika, złej lub poniżej ustalonego
standardu jakości czy problemy związane z bezpieczeństwem i stabilnością systemów.
13 Art. 99 ust. 3: każde porozumienie zawarte w umowie sprzedaży konsumenckiej, w którym odstępuje się od wymo-
gów określonych w art. 100, 102 i 103 na niekorzyść konsumenta, jest ważne jedynie wtedy, gdy w momencie zawarcia
umowy konsument wiedział o szczególnym stanie towarów lub treści cyfrowych i przyjął te towary lub treści cyfrowe
jako zgodne z umową w momencie jej zawarcia
14 BEUC position paper Digital products: EU consumers need clear rights, ref. X/2012/099.
15 Np. Digital Content Services for Consumers: Assessment of Problems Experienced by Consumers (Lot 1) Report 4:
Final Report by Europe Economics Chancery House. http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/files/empirical_re-
port_final_-_2011-06-15.pdf
Consumer Rights Bill: The Supply of Digital Content IA No: BIS0399 Department for Business, Innovation and Skills
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/274853/bis-13-1356-consumer-rights-
bill-supply-of-digital-content-impact-final.pdf
11