Page 37 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 37

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego”, Szczecin 16 kwietnia 2015 r.

a nawet wskazane jest łączenie informacji i oferty w jednym oświadczeniu, zawierającym elemen-
ty oświadczenia woli i oświadczenia wiedzy; przepis wymaga bowiem, aby informacje zostały
udzielone konsumentowi najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową.
Skoro informacje z art. 12, po ich zaakceptowaniu staną się częścią umowy, to znaczy, że stanowią
także część oferty przedsiębiorcy. Przepis nie stoi zatem na przeszkodzie, aby przed wyrażeniem
woli przez konsumenta przekazać mu (łącznie) informację wymaganą przez ustawę oraz szczegó-
łową ofertę zawarcia umowy.

   Powyższe nie wyłącza jednak możliwości odrębnego przedstawienia informacji wymaganych
przez ustawę o prawach konsumenta oraz oferty przedsiębiorcy, gdyż informacje z art. 12 trakto-
wane jako część oferty mogą być udzielane częściami. Można bowiem sobie wyobrazić sytuację,
w której przez jedną ze stron składane są kolejno różnego rodzaju oświadczenia, które dopiero
w całości stanowią ofertę w kodeksowym rozumieniu tego słowa. Dotyczy to w szczególności ne-
gocjowania treści przyszłej umowy, z czym wiąże się też zmiana oferty (propozycji zobowiązania)
obu stron. W takim przypadku przedstawienie informacji wymaganych przez ustawę i późniejsze
przedstawienie oferty przedsiębiorcy może znacznie rozciągnąć się w czasie, co potencjalnie może
prowadzić do dezaktualizacji uprzednio udzielonych informacji (np. w związku ze zmianą danych
rejestrowych przedsiębiorcy, albo łącznej ceny lub wynagrodzenia za świadczenie, kosztach poro-
zumiewania się etc. etc.), co z kolei może prowadzić do świadomych nadużyć obu stron umowy.

   Czy w związku z powyższym realizacja obowiązku informacyjnego musi nastąpić w jednym
dokumencie, czy też może być podzielona na większą liczbę dokumentów? Sam prawodawca do-
puszcza podzielenie wymaganych informacji na przynajmniej dwa dokumenty – stanowiąc, że
przekazanie konsumentowi formularza informacyjnego, stanowiącego załącznik do ustawy, jest
równoznaczne z udzieleniem części wymaganych informacji. Otwartą kwestią pozostaje natomiast
maksymalna liczba i wzajemne powiązania między dokumentami, w których przekazywane są

  7)	sposobie i terminie zapłaty;
  8)	sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze

     rozpatrywania reklamacji;
  9)	sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 27, a także wzorze formularza odstą-

     pienia od umowy, zawartym w załączniku nr 2 do ustawy;
10)	 kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu do umów za-

     wieranych na odległość - kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w
     zwykłym trybie odesłane pocztą;
11)	 obowiązku zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych kosztów zgodnie z art. 35,
     jeżeli konsument odstąpi od umowy po zgłoszeniu żądania zgodnie z art. 15 ust. 3 i art. 21 ust. 2;
12)	 braku prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 lub okolicznościach, w których konsument traci prawo
     odstąpienia od umowy;
13)	 obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;
14)	 istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
15)	 kodeksie dobrych praktyk, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nie-
     uczciwym praktykom rynkowym oraz sposobie zapoznania się z nim;
16)	 czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy - jeżeli umowa jest zawarta na czas
     nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;
17)	 minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;
18)	 wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych, które konsument jest zobowiąza-
     ny spełnić na żądanie przedsiębiorcy;
19)	 funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony;
20)	 mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o któ-
     rych przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;
21)	 możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasa-
     dach dostępu do tych procedur.
  2. Jeżeli umowa jest zawierana w imieniu innego przedsiębiorcy, należy podać dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4,
identyfikujące tego przedsiębiorcę.
  3. W przypadku aukcji publicznej informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, mogą być zastąpione informacjami
dotyczącymi organizatora aukcji.

                                                                                37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42