Page 40 - Konsument w swiecie cyfrowym
P. 40

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego”, Szczecin 16 kwietnia 2015 r.

daje się zauważyć wyżej zasygnalizowaną emfazę i słuszna determinację legislatora, który dąży do
maksymalizacji ochrony konsumenta w coraz bardziej skomplikowanym świecie i przy coraz bar-
dziej skomplikowanych umowach, sposobach kontaktu, trybach zawierania umowy oraz jej utrwa-
lania. Jak wspomniano na wstępie jest w tym obszarze wiele do zrobienia. Dobrze, że prawodawca
dostrzega problem. Jednak sposób w jaki stara się go rozwiązać prowadzi do skutków przeciwnych
do zamierzonych. Zakwalifikowanie obligatoryjnych informacji jako „integralnej części umowy”
potęguje i tak już istniejący problem wielości źródeł stosunku umownego. Sprzyja powstawaniu
chaosu i niepewności co do tego, które elementy oświadczeń stron są prawotwórcze i konstytu-
ują nowopowstający stosunek prawny, a które są tylko informacjami dodatkowymi, przypomnie-
niem przepisów prawa mających zastosowanie do regulacji zachowań stron. Dopuszczona przez
prawodawcę możliwość udzielenia informacji w różnych formach (np. poprzez wręczenie wzoru
odstąpienia) tym bardziej może pogłębiać już dziś widoczną tendencję do zarzucania konsumenta
informacjami i tworzenia szumu informacyjnego. Aby tego uniknąć konieczna jest spójna i cało-
ściowa regulacja źródeł zobowiązań w umowach w ogóle, a w umowach zawieranych elektronicz-
nie, w szczególności.

                                                                                40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45